Søg
  • Louise Sparf

VI er ikke klar til at lede den nye generation af it-specialister

En ny generation af udviklere rammer snart arbejdsmarkedet. De bliver kaldt Generation Z. Der er massivt brug for dem, men vi forstår ikke at lede dem.

Konsekvenserne kan man sætte ret firkantet op: De virksomheder, der forstår generation Z, vil få succes. Dem, der ikke gør, vil stille, men sikkert forsvinde.


Egentligt er det paradoksalt. Vi it-virksomheder er helt fremme med nyeste teknologier, når det kommer til at bygge digitale løsninger for det offentlige og private. Men der er ikke sket meget med den måde, vi styrer og leder organisationer på de sidste 20 år. Den står stadig på tidsregistrering, (minimum) otte timers arbejdsdag fem dage om ugen, allen lange møder på kontoret, alt for meget tid foran computeren og en kultur, hvor der er en stærk forbindelse mellem synlighed på kontoret og dine chancer for at rykke op i graderne.


It-branchen skriger på arbejdskraft, og at efterspørgslen efter it-specialister kun går én vej de næste mange år. Op

Lad os se på tallene for en kort bemærkning: It-branchen skønner, at der i dag mangler mere end 3.000 it-specialister, og at der i 2030 vil mangle mere end 19.000.Og 30% af alle stillingsopslag forbliver ubesat, fordi man ikke kan finde kvalificerede kandidater. Så man kan roligt sige, at branchen skriger på arbejdskraft, og at efterspørgslen efter it-specialister kun går én vej de næste mange år. Op.


En generation af grænseløse multitaskere med flygtigt fokus


Generation Z eller iGeneration, som de også bliver kaldt, er født i 1995 eller senere. De er så småt ved at komme ud på arbejdsmarkedet, og de har aldrig været vant til et liv uden internet, computer eller mobiltelefon. De bliver ofte kaldt ”de ægte digitale indfødte” – de forstår det digitale på en intuitiv måde, og de kan være guld værd for os it-virksomheder.


Men hvad kendetegner denne nye generation af digitale indfødte? De fleste eksperter på området kan blive enige om, at de er:

· Flygtige i deres fokus: De er vant til, at store mængder information løber forbi deres øjne hvert minut. Og kun det indhold, der er spændende, vedkommende og sjovt, får deres opmærksomhed.

· Grænseløse multitaskere: Et kodeprojekt på laptop’en, en chat via Snappen, likes på Instagram via telefonen og en tv-serie i gang på Ipad’en – samtidig. De kan og vil det hele på én gang.

· ”Hackschooled”: Morgendagens dygtige it-specialister har ikke nødvendigvis en formel uddannelse i software fra DTU. Hackschooling dækker, at unge uddanner sig uden om det etablerede uddannelsessystem. Fx at de lærer at kode godt via nettet.

· Individuelle: Generation Z søger individualitet i alle elementer af livet. De vil være unikke, og en del af deres ”uniqueness” får de blandt andet ved at arbejde i virksomheder med markante profiler. Virksomheder, der er sjove at være i, og som fokuserer på at gøre noget godt for samfundet som fx at kurere sygdomme eller redde klimaet, er i høj kurs hos generation Z.

· Entreprenante: De er opvokset med talrige eksempler på succesfulde iværksættere som Mark Zuckerberg (Facebook) Daniel Ek (Spotify) og under hjemlige himmelstrøg Janus Friis (Skype). Iværksættere der gør, hvad de vil, og tjener kassen samtidig. Succesfulde iværksættere er den nye generations idoler.

· En generation, der har ekstremt høje forventninger: Generation Z forventer, at de virksomheder, de arbejder for, er loyale overfor dem. De skal føle sig anerkendt og værdsat. Gør de ikke det, smutter de videre.

Færre sorte lædersko og flere sneakers

Vi kommer ikke uden om det: For at imødekomme generation Z skal vi have meget mere fokus på mening, initiativ og inklusion.Organisationen skal holdes sammen af tillid i stedet for systemer og regler. Det, der i de seneste år er blevet kendt som humanistisk kapitalisme.Det betyder, at virksomhedens brand bliver stadigt vigtigere. Hvad vil netop den virksomhed, som du arbejder for? Gør den noget godt i samfundet, og hvordan behandler den sine medarbejdere? Virksomhedens historie og omdømme er central for de unge i dag.Generation Z er ligeglade med titler og symboler: Hvem man er er vigtigere, end hvad man er. De ser på den merværdi de og andre skaber.Så har man bygget en organisation med for lidt diversitet og for mange mellemledere, så får man vanskeligheder med at tiltrække og fastholde generation Z. Tænk i stedet Daniel Ek fra Spotify og hans sneakers – det signalerer ægthed for Z’erne.

En bid af kagen

Inddragelse i udviklingen af organisationen er vigtig. Den nye generation har entreprenant blod i årerne, og de skal føle sig inddraget og opleve, at de ”får en bid af kagen”. De skal være med til at forme visionen, missionen og produkterne. De er vant til at få ansvar og trives med initiativ og kreativitet. De unge er vilde med data, men de gider ikke at blive målt og vejet hele tiden. Mål på gruppen – ikke på individet og drop mange af de KPI’er, I har i dag.Generation Z hader dem. Ledelse, der bygger på distance, over-menneskelighed, otte Ironsmans om året og mails klokken 5.15 om morgen er passé og Generation Z synes, det er latterligt. Tænk hellere meditation og mindfulness end performance og salgskurser.Tal fra hjertet, vær ærlig og vis, at du bekymrer dig om dine medarbejdere og samfundet – de er ikke bare et ”aktiv”, der skal slå igennem positivt på bundlinjen. Det skal give mening at gå på arbejde, og det skal være sjovt. Nå, nu vil jeg gå ind og prøve at overbevise min organisation om, at vi skal lave meditation én gang om dagen på kontoret.

#genZ #nørder #meditation #mindfullness


0 visninger
Lad os mødes til kaffe

Upwards

Ledelsesrådgivning v/ Louise Sparf

​Tel: 2989 0540

Mail: Louise@upwards.dk

CVR-nr: 41013788

  • LinkedIn Social Icon
  • Black Twitter Icon

© 2020