Søg
  • Louise Sparf

Kvantespring: 6 fokuspunkter

Opdateret: jan. 19

Virksomheder, som har opnået imponerende værdisætning, signifikante markedsandele og udfordret eksisterende markedsaktører, er kendetegnet ved en klar transformation fra den traditionelle medarbejder/chef dynamik baseret på tjeklister, kontrol og den alvidende chef med curling-tendenser.


De har tillid til, at de eksperter og specialister, der er ansat, kan håndtere det ansvar, der følger med. De sikrer, at der er plads til at være motiveret og eksperimentere. De inviterer medarbejderne med på en rejse og til at være en del af noget, de kan identificere sig med.


Kvantesprings-virksomheder har forstået, at det skal være fedt at gå på arbejde. Det skal være et sted vi henter energi og glæde. Et sted, vi føler os forbundet med, oplever gode relationer og tillid. Et sted vi oplever, at vi bliver set og anerkendt for hvem, vi er, og hvor vi oplever, at vi kan bidrage og gøre en forskel.

Du kan som leder og organisation begynde denne rejse med 6 fokuspunkter:


Frigiv den iboende motivation: Skab tydelig sammenhæng mellem organisationens formål og den enkeltes bidrag og påvirkning. Det betyder sammenhæng mellem indsatser og prioriteter med evner og kompetencer op mod organisationens formål og DNA. Den enkeltes bidrag i klar sammenhæng med løsning af kundens behov.

Byg på altruisme:  Planlæg workload, så den enkelte ALTID har 10% ledig “kapacitet”. De 10% skal bruges til at være opmærksom på, hjælpe, og støtte teammedlemmer. Det er en integreret del af vores DNA som mennesker, at vi, når vi føler en fælles identitet og tilhørsforhold til gruppen, naturligt støtter op om gruppens bedste. Bruger du din fulde kapacitet på dig selv, så har du ikke overskud til andre.


Form teamet med selvstændige, voksne mennesker: Sammensæt dit team med personer, du kan antage er voksne, selvstændige individer, der kan tage ansvar for egne handlinger og beslutninger, og som lærer af de fejl, de nu engang begår. Engagerede mennesker vil gerne bidrage til organisationens formål (indrømmet: hvis de samme personer gentagne gange begår de samme fejl, er der sandsynligvis fejlmatch mellem opgave og kapacitet).





Invester i tillid: Samarbejde trives i indbyrdes aftaler, respekt og forståelse. Kontrol, rapportering og micromanagement giver ikke plads til tillidsfulde relationer, og fokus ender på tjeklister frem for gejst og nytænkning. Tillid er en løbende investering, og er en af de få, virkelig effektfulde konkurrencefordele, og kan derfor ikke ignoreres.


Ambassadør i stedet for kontrollør: I stedet for at kontrollere, at arbejdet bliver gjort, er lederens rolle at fortælle, genfortælle og leve organisationens identitet. Lederen er den rollemodel, der med sin adfærd kan vise retningen, og coache og guide teamets medlemmer, mens beslutningskraften overlades til de individer, der har den største indsigt.


Giv plads: Ledere skal give plads til en større grad af reflektion og selvledelse. Selvledelse er en fortærskes ord, så det er vigtigt at understrege, at det ikke betyder frie agenter og kaos, men dynamisk ledelse, der styres af nogle klare rammer for mandat, domæne og formål. Ved at danne små, strukturerede organisationer i organisationen er det muligt at opnå orden selv uden kontrol. Når der etableres et systematisk match mellem viden, indsigt, udførsel og påvirkning, er der ikke behov for en leder til at rydde vejen mellem medarbejder og problemløsning. At give plads til reflektion og fordybelse sikre, at hjerne og hjerte kommer på bølgelængde. Innovation, idegenerering og engagement trives, når der er rum til reflektion, til selv at prioritere og organisere opgaveløsning.


Læs også den fulde artikel "Drop medarbejder curling og hero-leaders"


27 visninger
Lad os mødes til kaffe

Upwards

Ledelsesrådgivning v/ Louise Sparf

​Tel: 2989 0540

Mail: Louise@upwards.dk

CVR-nr: 41013788

  • LinkedIn Social Icon
  • Black Twitter Icon

© 2020